Lainsäätäjät-pelissä voit kokeilla lainsäätämisä kansanedustajana. Valitse puolue ja luo itsellesi oma kansanedustaja -hahmo. Olin mukana ideoimassa peliä.
Lex Nokian vastustaminen on tuonut selkääntaputtelijoita. Moni äänestäjä kysyy, mikseivät muut kansanedustajat sitä ja mikseivät muut vihreät tätä.
Kun se olisikin niin helppoa ja yksinkertaista. Lyhyellä tähtäimellä ja henkilökohtaisesti tämä on tietysti ollut poliittista nannaa, mutta politiikassa kaikella on hintansa. Ja mikä pahinta, suurinta osaa siitä poliittisesta hinnasta en maksa minä vaan minun ryhmäni, muut vihreät, vihreä eduskuntaryhmä, vihreät ministerit, vihreä liitto.
Vihreillä ei ole ryhmäkuria, mutta se ei tarkoita sitä, että eläisimme pellossa.
Se että minä vastustan hallituksen esitystä herättää pahaa verta muiden hallituspuolueiden kansanedustajissa. Kansanedustajissa, joista _jokainen_ on joutunut näiden kahden hallitusvuoden aikana äänestämään jonkin itselleen vastenmielisen lain puolesta, jotain itselleen tärkeää asiaa vastaan.
Minun irtiottoni hintana voi olla se, että keskustan tai kokoomuksen tai RKP:n eduskuntaryhmä repeää jonkin meille vihreille tärkeän mutta heitä ärsyttävän asian äänestyksessä: ”Kun kerran Kasvi vastusti urkintalakia, minä voin sitten puolestani vastustaa …”
Vihreät ovat olleet eduskunnassa kaksi vuotta kilttejä hallituksen sotureita, ihmiskilpi vasemmisto-opposition suuntaan. Siinä on ollut välillä äänestäjille selittämistä, mutta se on kartuttanut vihreille poliittista pääomaa, pääomaa, jota minun toimintani nyt syö. Onneksi kukaan ei ole epäillyt, että tekisin sen kevyin perustein, ja onhan tämä linjassa aiemman toimintani kanssa.
¤ ¤ ¤
Puolueet haluavat hallitukseen, koska hallituksessa pääsee suoraan vaikuttamaan … hallituksen esityksiin. Vaikka suurilla hallituspuolueilla on keskisuuria enemmän ministereitä ja enemmän valtaa hallituksen päätöksiin, hallitus on aina kokonaisuus, enemmän kuin osiensa summa.
Se että vihreät ovat hallituksessa, näkyy, tai ainakin pitäisi näkyä, myös muiden kuin vihreiden ministereiden valmistelemissa asioissa. Ja samalla tavalla vihreiden ministerit joutuvat ottamaan muiden hallituspuolueiden kipupisteet huomioon. Se ei ole helppoa puolin eikä toisin, ja jokainen hallituspuolue kokee jossain vaiheessa saaneensa lyhyemmän korren monta kertaa peräkkäin.
Puheet hallituksen hajottamisesta ja vihreiden korvaamisesta jollain muulla puolueella (mikähän se olisi ja mitä siitä tulisi) ovat tätä poliittista peliä. Peliä, jonka tavoitteena on saada vihreät ottamaan vapaaehtoisesti pari lyhyttä tikkua hyvitykseksi vihreiden kansanedustajien kriittisistä puheista.
Hallituksen hajottaminen ei ole leikin asia eikä poliittisen pelin paikka! Paineiden purkaminen puolin ja toisin on tietysti ymmärrettävää, mutta siitä ei saa tulla politiikan sisältö, sillä ilman asiaydintä poliittinen keskustelu on onttoa.
Suomen hallitukset ovat olleet viime vuosikymmeninä pitkäikäisiä. Siinä missä 1950-70-luvuilla hallituksen kaatuminen ja eduskunnan hajottaminen oli arkea, nykyään hallitukset istuvat pääsääntöisesti vaalikauden alusta loppuun. Ja hyvä niin, sillä Suomi kohtaa ensi vuosikymmenellä kolme vakavaa kriisiä, jotka vaativat politiikkaa politikoinnin asemesta. Ilmasto-, talous- ja ikääntymiskriisi vaativat erikseen ja yhdessä nimenomaan pitkäjänteistä, huomisen yli katsovaa politiikkaa. Mitään näistä kriiseistä ei saa yrittää ratkaista päätöksillä, joka näyttävät hyvältä, mutta pahentavat vuosien kuluessa jompaakumpaa muuta kriisiä. ___
Ymmärrän periaatteessa näkökannan, mutta
olen täysin eri mieltä siitä.
Lex Nokia mielenosoituksessa Vihreiden
edustaja kertoi olleensa mukana
valmisteluissa ja olleensa tyytymätön
lopputulokseen. Hän sanoi kuitenkin
yhtyneensä sitten yksimieliseen
mielipiteeseen kompromissina kun sai
muuttaa joitain kohtia vähän paremmaksi
mielummin kuin olisi jättänyt eriävän
mielipiteen ilman ko. muutoksia.
Lainatakseni Jon Stewartia, "You can not
compromise your principles. Otherwise
they are not principles! They are
hobbies!".
Jos jokin asia sotii kaikkea sitä
vastaan mihin edustaja ja puolue
uskovat, siinä kompromissin tekeminen
"Koska sitten myöhemmin voidaan
vaikuttaa johonkin muuhun" on absurdia
ja pettää kaikki puoluetta äänestävät.
En ymmärrä miten esimerkiksi Vihreät
voivat perustella sensuurin puolesta
äänestämistään sillä että "No se oli
semmoinen kompromissi meidän
periaatteistamme. Lisää arvovaltaa
sitten joskus.".
Mielummin näkisin että te pidätte kiinni
periaatteistanne, ette saa tahtoanne
läpi ja saatte sitten ensi vaaleissa
lisää ääniä ja voitte korjata asian kuin
että teette aina pieniä kompromisseja
näistä asioista.
Seuraavissa eduskuntavaaleissa oma
ääneni menee näillä näkymin
Vasemmistolle juuri tästä syystä. Tiedän
heidänkin äänestävän joskus hieman eri
tavalla kuin toivoisin (eipä sielläkään
äänestettyä sensuuriakaan vastaan),
mutta siinä puolueessa tuntuu olevan
enemmän myös sellaisia jotka eivät halua
tinkiä niistä periaatteista joita
puolustamaan heidät on sinne valittu.
Vielä olisi aikaa Vihreilläkin voittaa
kyseinen ääni takaisin, mutta en oikein
usko sen tulevan tapahtumaan tällä
menolla.
Lentävä Heppa (16.2.2009 23.38)
Täytyypä kompata Lentävää Heppaa.
Periaatteista tinkiminen on vihreillä
mennyt jo sen verran pitkälle, etten
enää oikein osaa kuvitella ko. puoluetta
äänestäväni. Sääli sinänsä. Mutta en
minä voi enää äänestää siten, että
ääneni hyödyttää esimerkiksi Tuija
Braxia.
Tuuli (17.2.2009 00.58)
Täältä päin taas tukea politiikan
harjoittamistavallenne, koska se on
käytännönläheistä politiikkaa, jolle
parisataa vuotta takaperin Bismarck
antoi nimen 'realpolitik'. Idealismiin
perustuva politiikka ei johda mihinkään
ja tyypillisesti aiheuttaa konflikteja
niin ihmisten kuin valtioiden välillä
(vrt. USA:n edellisen presidentin
politiikka). Vain sellaisessa
ympäristössä jossa selvä enemmistö on
tämän ideologian takana voidaan tähän
pohjautuvalla politiikalla saavuttaa
tuloksia. Toisaalta taas kun suurimman
puolueen - ja tästä johtaen myös
ideologian - kannatus on enemmillään 25%
tarkoittaa se että vastatuulessa olevia
ajatuksia on ja asioista ei voida päästä
mihinkään sopuun niin kauan kun kukaan
ei jousta.
Toisaalta tässä on ongelma taas sen
kanssa, että jatkuva joustaminen ja
kompromissien haku aiheuttaa, jos ei
aina perustuslain niin ainakin terveen
järjen kannalta harmaalla alueella
liikkuvien, epäselvien lakien läpimenon.
Tällaisia varten pitäisi olla
järjestelmässämme taho, jolla olisi
valta ja velvollisuus käskeä
lainsäätäjää laittamaan jäitä hattuun.
Entisaikaan tasavallan presidentti
pystyi tähän tehokkaasti ilmoittamalla
epäpätevälle sammakoita suustaan
päästelevälle ministerille ettei tämä
nauti enää hänen luottamustaan. Nykyään
vastaavaa valtaa ei ole käytännössä enää
kellään ja ministereiden vastuu kansan
valtaa kohtaan vaatii käytännössä sen
että riittävä osa hallituspuolueiden
kansanedustajista lipeää ryhmäkurissa ja
äänestää hallituksen luottamusta
mitattaessa tyhjää. Eli käytännössä
ministeri ei käytännön tasolla ole
vastuussa tekemisistään millekään muulle
taholle kuin medialle. Ei ihme että
Yleisradion johto nn katettu
poliittisilla vaikuttajilla, kumman moni
uutinen jää sieltä nykyään pimentoon tai
tulee esiin saamattoman myöhässä.
Olet Jyrki aiemmin esittänyt tässä
blogissa tarpeen
perustuslakituomioistuimen
perustamisesta maahamme, josta voin olla
samaa mieltä kanssasi. Tällaisen
olemassa olo todennäköisesti saattaisi
ehkäistä pahimmat tapaukset, mutta
sekään ei toisi ministereille vielä
varsinaisesti tahoa jolle he olisivat
tekemisistään vastuussa. Onkin ironista
että juuri edustuksellinen
parlamentarismi tuhoaa tässä demokratian
sen tarkoituksen, jonka mukaan päättäjät
ovat vastuussa äänestäjilleen. Niin
kauan kun ryhmäkuri määrää miten
Arkadianmäellä nappia painetaan ei valta
todellisuudessa ole millään muulla
taholla kuin hallituspuolueiden
ministereillä.
Ikävä asia onkin että yksi tai kaksi
lainsäätömöhläystä ei ole syy vaihtaa
ministeriä edes vaalien voimalla.
Tarvitaan käytännössä jokin median
hehkuttama skandaali tai näyttöä
oikeasta korruptiosta että moinen tässä
maassa olisi mahdollista. Ihme on ettei
henkilöiden pätevyydellä tehtäviinsä ole
mitään tekemistä virkaan valinnan
kanssa. Katsotaan aluekiintiöitä,
sukupuolikiintiöitä ja tulevaisuudessa
varmasti myös kansalaisuuskiintiöitä. Ei
ihmisiä pidä valita ministerin tasoisiin
tehtäviin hyvänen aika kiintiöiden vaan
*meriittiensä* mukaan.
Realisti (17.2.2009 04.53)
Vihreät ja RKP:n voi korvata
hallituksessa kristillisillä ja/tai
perussuomalaisilla. Muutenkin Suomessa
voisi siirtyä normaaliparlamentarismiin:
Joko porvari- tai vasemmistohallitus
vaalituloksen mukaan. Tällä hetkellä
sosialistiset puolueet ovat niin
heikkoja, ettei mitään kilpeä siihen
suuntaan tarvita. Oppositiojohtajan nimi
on juuri nyt Timo Soini.
Bu Jormanen (17.2.2009 08.21)
Se mikä näissä keskusteluissa on hieman
ristiriitaista on, että niissä
valitetaan suurten puolueiden
ryhmäkurista joka estää puolueiden
edustajia äänestämästä periaatteidensa
mukaan ja antaa kaiken vallan
ministereille. Mutta samaan aikaan
vaaditaan painokkaasti vastaavaa
ryhmäkuria "omalta" puolueelta. Tässäkin
blogissa on viime aikoina esiintynyt
melko tiheään se ikuinen itkuvirsi: "Jos
eivät vihreät äänestä niin kuin haluan,
en koskaan enää äänestä heitä."
Ilmeisesti ryhmäkuri on sitten kuitenkin
ihan ok, kunhan kuri vain on oikeiden
mielipiteiden asialla. Mutta kukahan
päättää mitä ne "oikeat" mielipiteet
ovat.
Täältäkin löytyy napinaa "periaatteista
tinkimisestä", ilmeisesti kyseiset
äänestäjät mieltävät vihreät joksikin
kansalaisoikeuksien esitaistalijaksi
joka nyt lipeää linjastaan. Juttu nyt
kuitenkin on niin että monet näkevät
vihreät edelleen pääasiassa
ympäristöpuolueena jolle
kansalaisoikeudet ovat toissijainen
asia. Ja toissijaisesta tavoitteesta on
ihan hyväksyttävää tinkiä jos se auttaa
varsinaisen asian ajamista.
Tällä en kuitenkaan tarkoita että Lex
Nokian vastustaminen pitäisi lopettaa ja
auliisti mukautua isompien puolueiden
tahtoon. Jos näiden edustajat kerran
ovat voineet esimerkiksi kannattaa
Vuotoksen altaan rakentamista, niin
sitten niillä ei pitäisi olla nokan
koputtamista jos joku vihreistä
vuorostaan vastustaa Lex Nokiaa.
Ja tästä ryhmäkurista sanon vielä sen,
että se on yksi suurimmista syistä miksi
Suomi tarvitsee valtaoikeuksiltaan
vahvan presidentin eduskunnan
vastapainoksi. Eduskuntaan ei
yksinkertaisesti voi luottaa.
Yksittäisiin kansanedustajiin ehkä voi,
ja näihinkin puoluekurin sallimissa
rajoissa. Jo puoluetasolle mentäessä
alkaa jo olla vaikea luottaa siihen että
äänestyskäyttäytyminen vastaa puheita.
Tommi Koivula (17.2.2009 08.44)
Kyllä joku roti pitäisi olla sentään
siinäkin, missä asioissa niitä
kompromisseja tehdään.
Valvontayhteiskunnan rakentamiselle ja
perusoikeuksien nakertamiselle ei saa
antaa enää enempää periksi.
Anonyymi (17.2.2009 09.22)
Pojat, pojat...
Tässä ei ole kyse sen monimutkaisemmasta
asiasta kuin siitä minkä jokainen meistä
on oppinut (tai olisi pitänyt oppia) jo
hiekkalaatikolla ennen kouluikää. Joko
hyväksyt sen, että kukaan ei aina saa
mitä haluaa tai sitten sinut ajetaan
pois hiekkalaatikolta leikkimään
yksiksesi.
Isot ihmiset joutuvat vain
neuvottelemaan muustakin kuin siitä,
kenen vuoro on leikkiä sillä tosi
hienolla kaivuritraktorilla.
Riitta (17.2.2009 09.46)
Kasvi älä pelkää sinulla on aina
ottajia, taistele vakaumuksesi puolesta
ja näe aatteen palo.
Samarialainen (17.2.2009 10.26)
Mitäs Riitta-tyttönen pojuttelet? Tuota
sinun analogiaasi voisi muuten hiukan
parannella. Vaikkapa näin: "Työnnä vain
se pesäpallomaila mun hanuriin
poikittain, jos lupaat sitten antaa
mulle yhden karkin joskus. Jos sua
huvittaa."
Olen samaa mieltä Lentävän Hepan kanssa.
Joistakin asioista on vain pidettävä
kiinni. "Reaalipolitiikka" mädättää
tavallisen kansan uskon poliitikoihin.
Seuraavissa vaaleissa taidankin jättää
äänestämättä kokonaan. Se olisikin
ensimmäinen kerta 11 vuoteen.
ajsmythe (17.2.2009 10.28)
Kaikki 8 oikeusoppinutta professoria,
joilta perustuslakivaliokunta pyysi
lausunnon, olivat kukin sitä mieltä,
että tätä lakia ei voi säätää tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Toisin sanoen - näin minä sen tulkitsen
- heidän mielestään tämän lain
säätäminen tavallisen lain
säätämisjärjestyksessä tarkoittaisi
sitä, että eduskunta rikkoo
perustuslakia.
On suuri pettymys, jos Vihreät
ajattelevat, että poliittinen
taktikointi perustuslain kustannuksella
on kannattavaa.
Janne Kejo (17.2.2009 11.03)
"ihmiskilpi vasemmisto-opposition
suuntaan"
...eli siis hyödyllisiä idiootteja.
Ei näin.
(17.2.2009 11.28)
Eikö tämä ollutkaan suunniteltu juttu?
Kasvi esiintyy kriittisenä ja kerää
imagopisteet ja sitten äänestetään
hallituksen mukana. Näin saadaan kilpeä
kiillotettua äänestäjien suuntaan ja
pysytään kuitenkin puheväleissä
hallituksessa. Samoin kuin Lex
Karpelassa; moni luulee edelleen, että
vihreät vastustivat lakiesitystä.
Kyynikko (17.2.2009 11.58)
Näinhän se menee. Politiikka on
käytännössä diplomatiaa.
Mitä perustavanlaatuista pahaa on
kompromisseissa? Eikö parlamentarismi
ole juuri siksi olemassa, tuottamassa
kompromissiratkaisuja kaiken kansan
mielipiteistä? (Asia erikseen, johon
ollaan jo aiemmin viitattu, on juuri
tällaiset perusoikeuksia uhkaavat lait -
perustuslakituomioistuinta kannatan
siis.)
Kyllähän sen näkee, ettei edes Timo
Soinikaan huutele eduskunnan käytävillä
niin jyrkästi kuin äänestäjilleen -
viisi prosenttia edustajista ei merkitse
mitään, jos ei voi välillä suostutella
45 prosenttia lisää omalle kannalleen.
Cojrak (17.2.2009 12.12)
Kasvi on täydellinen osatekijä
vihreissä. Vihreät voivat äänestää lain
puolesta, lukuunottamatta Kasvia.
Vihreiden suosio nousee silti, koska
"siellä on edes yksi järjellinen
tyyppi..se...se...se Kasvi".
E.K.Virtanen (17.2.2009 13.54)
On kyllä ymmärrettävää, että
hallituspuolue joutuu tekemään pahojakin
kompromisseja, toisin kuin oppositio:
oppositiossahan voi huudella melkein
mitä vain eikä vastuuta tarvitse kantaa
mistään.
Mutta jotakin rajaa olisi silläkin
oltava, sillä puolueen mandaatti syntyy
sen kannattajien äänistä ja kannattajat
ovat taas äänestäneet (ainakin
useimmiten) puoluetta periaatteen
mukaan, eivät reaalipolitiikan mukaan.
Muutkin hallituspuolueet sooloilevat
jatkuvasti, joten suotakoon se
Vihreillekin, ihan periaatteesta.
(17.2.2009 14.14)
Kun nyt sitä pääomaa käytetään, niin
Vihreiden kannattaisi varmistaa että
sillä jotain myös saadaan aikaan. Eivät
ne ensi hallitusneuvottelut siitä ole
kiinni, miten Brax Lex Nokiasta äänesti.
Kataistakaan ei kiinnosta (17.2.2009 14.26)
@ Tommi Koivula:
Puoluekuriasiaan... Puoluekuri ja
puolueiden profiloituminen ovat kaksi
eri asiaa.
Järjestelmässä jossa äänestetään
puolueita on voitava tietää "Minulle
tärkeistä asioista enemmistö tuosta
puolueesta äänestänee noin ja tuosta
näin..."
Tämä voi tulla joko puoluekurista tai
siitä että samanhenkiset ihmiset
muodostavat tietyn puolueen, mutta ilman
sitä äänestäjillä ei ole tarpeeksi
tietoa puolueen äänestämiseen.
Lentävä Heppa (17.2.2009 14.51)
”Reaalipolitiikan” puolesta puhuminen
olisi uskottavampaa, jos vihreät
voisivat esitellä YHDENKIN asian, jossa
heidän mielipiteensä on vähänkään
heivauttanut hallituksen päällepäsmärin,
kokoomuksen, kantaa.
Nykyään Vihreistä vain hännystelevät
kokoomusta. Puolueen päätehtävänä on
pirstoa oppositioäänet, jottei niistä
ole kokoomukselle uhkaksi – ja
valitettavasti Kasvin eriävä mielipide
toimii tässä erinomaisena lisänä. Kunhan
vihreiden enemmistö tekee kuten kokoomus
käskee, Kasvi ja pari muuta saavat
painaa mitä nappia mielivät. Sitten
voidaankin kerätä poliittiset
irtopisteet ”omantunnon mukaisesta”
äänestämisestä, jonka todellinen
tarkoitusperä oli vain luoda Potjomkinin
kulissit.
Tommi Nieminen (17.2.2009 17.02)
Mutta kyllä se raja pitää kuitenkin
johonkin vetää ja ainakin itse vedän sen
siihen kun ruvetaan rajoittamaan
ihmisten perusoikeuksia tai murtamaan
demokratian tukipilareita.
Tässä asiassa kuultujen oikeustieteen
asiantuntijoiden viesti oli selvä - laki
on perustuslain vastainen, eikä siitä
ole mitään epäselvyyttä.
Silti perustuslakivaliokunnan mukaan sen
säätämiseen ei tarvita edes perustuslain
säätämisjärjestystä.
Jokainen joka äänestää tämän lain
puolesta on minun silmissäni täysi
pelle.
Ari Heikkinen (17.2.2009 21.03)
Ongelma ehkä onkin siinä että
oppositiokautenaan vihreät kritisoivat
kansalaisoikeuksia rajoittavia päätöksiä
siinä määrin että monille nämä
profiloituivat kansalaisoikeuspuolueeksi
ympäristöpuolueen sisään. Ja nyt kun
vihreät ovat hallituksessa ja
vaikutusmahdollisuuksia on enemmän,
nousee sitten häly siitä että vihreät
ovat vaihtaneet linjaansa. Vaan
olettekos panneet merkille että häly ei
yleensä nouse ympäristökysymyksistä vaan
muista aiheista.
Taitaapa olla niin että osa äänestäjistä
on kuvitellut kansalaisoikeuksien olevan
vihreille kynnyskysymys, ja nyt nämä
sitten pettyvät kun asia ei olekaan
niin. Ja epäilen että puolueen
vaihtamisen jälkeen joutuvat edelleen
pettymään. Nykypuolueista eivät
kansalaisoikeudet taida yhdellekään olla
se ehdoton ykkösprioriteetti.
Miksipä olisikaan. Kaikesta huolimatta
meillä on täällä Suomessa tilanne vielä
sen verran hyvä että kansalaisoikeudet
pääasiakseen ottava puolue ei taitaisi
kerätä kovin suurta äänisaldoa. Mutta
jos kehitys jatkuu nykyisenä niin tämä
voi vielä muuttua.