Juhlapuhe Finnish Game Awards -gaalassa 25.4.2019

Ladies, gentlemen, creatures of the night, fellow gamers

Hyvät naiset ja herrat, ja muut oudot otukset, pelikaverit

It has been another successful year for the Finnish gaming industry. Not to mention a fun year for us Finnish gamers.

Last year we saw some 100 new Finnish game titles, and the annual revenue of the industry was over two billion euros.

Yli kaksi miljardia euroa, sillä rahalla saisi muuten rakennettua melkein koko Länsimetron valmiiksi Kivenlahteen asti.

… Mutta pelien tekeminen on toki paljon hauskempaa kuin tunnelin poraaminen.

The Finnish gaming industry recruits hundreds of new people every year, and every year more and more of the new talent comes from abroad.

As a politician I can only thank you all, every Finnish game developer company, for importing new, already educated tax payers to Finland. We really, really need them… we need you, you and you.

Valitettavasti, työlupabyrokratia vie Suomessa edelleen aivan liikaa aikaa … ja työnantajan työaikaa.

Ja kun paperityöt ovat lopulta kunnossa, peliprojekti, johon tekijää rekryttiin, voi olla jo purkissa.

Suomalaisten pelifirmojen maailmalta tavoittelemalla talentilla on muitakin ottajia. He eivät odota kuukausikaupalla, että Suomen työvoimaviranomaiset suvaitsevat tehdä päätöksiä.

Kun tulijalla on työpaikka odottamassa, eikä tarveharkintaa tarvita, työlupa pitäisi saada ilmoitusmenettelyllä.

The talents Finnish gaming companies recruit from abroad, they have many takers. They won’t wait forever for the paperwork to clear the Finnish employment services.

They will go somewhere else, instead, with faster authorities … and better weather.

Työlupien nopean käsittelyn lisäksi tarvitsemme myös lisää kansainvälisiä kouluja ulkomailta tulevien työntekijöiden lapsille. Suomalainen koulu on tärkeä vetovoimatekijä, kun houkuttelemme osaajia Suomeen. He haluavat lapsensa maailman parhaaseen kouluun.

Tietysti, kuka ei haluaisi.

Kansainvälisistä kouluista on kuitenkin tullut hyvin suosittuja myös suomalaisten perheiden keskuudessa. Suomeen töihin muuttaneiden lapsille ei välttämättä aina riitä niissä paikkoja.

Dear fellow gamers

The year has been a big one for us Finnish eSports fans as well. Who would have believed that a Finn, Serral, dominates Starcraft 2, while a Finnish team, ENCE, plays for top awards in Counter Strike.

And of course, Finnish Dota 2 players JerAx and Topson made literally millions last year in awards money.

And our Finnish Public Broadcasting Company has been covering some of the top esport tournaments in the world. That… that is value for your tax money.

You know, I am finally starting to understand, why some people watch sports, traditional sports, like, football. But Counter Strike is much more fun, and I understand the rules, contrary to football.

My only regret is that I have not been able to find a video of the Korean broadcast of Serral’s final Starcraft match with South-Korean Stats. As you know, Korean esportscasters are a force of nature. It would have been fun to hear their agony when Serral grabbed Stats’ carriers one by one.

Eikä siitä ole kuin 15 vuotta, kun olimme eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan kanssa valiokuntamatkalla Soulissa, ja osuimme sattumalta samaan hotelliin ison peliturnauksen kanssa. Vein kollegat katsomaan, miltä tietokonepelaaminen näyttää suuressa maailmassa.

Nyt, vain 15 vuotta myöhemmin, suomalaiset pelaajat * dominoivat esportsin huipulla.

Hyvä gaalaväki

Nuorena pelitoimittajana yritin usein löytää tutkittua tietoa peleistä ja pelaajista, mutta sitä ei yksinkertaisesti ollut vielä olemassa. Oli pakko kirjoittaa, vaikka en tiennyt, mistä kirjoitin. Nyt sen voin tunnustaa, vaikka Pelit-lehden päätoimittaja on paikalla.

Puhuin myös vanhempainilloissa pelaamisesta, ja vanhempien huoli lastensa pelaamisen vaikutuksista oli käsin kosketeltavissa.

When I was a young games journalist, it was impossible to find research based information about electronic games, game players or gaming culture. Because there was none. Nada, did not exist.

And electronic games were already a bigger global industry than movies. Every kid was playing some game or another. No wonder, parents and journalists and politicians were worried. What was going on. Nobody knew.

Authorities were giving warning statements, even if they had never touched a joystick with their own hands.

At that time, no self respecting adult could admit that he or she was playing video games.

Fortunately, today, you can play as old as you like, and games research is a science on its own right.

Nykyään pelejä ja pelaajia tutkitaan kaikkialla maailmassa. Ei vain pelien ja pelaajien ymmärtämiseksi vaan parempien pelien kehittämiseksi. Tutkimuksesta on tullut osa peliteollisuuden tuotekehitystä.

Siksi haluan kannustaa teitä kaikkia entistäkin tiiviimpään yhteistyöhön suomalaisten pelitutkijoiden kanssa.

If there is one messege I would like you to take home it is this: Please be nice to the young researcher who wants to study your work. Her results may benefit the whole Finnish gaming ecosystem.

But be warned. Research and development may take you too far. Behavior modification and monetisation of free to play games are already worrying many European politicians.

It would be bad for the whole European gaming industry, if EU legislators were to step in and regulate it.

Finally, lopuksi,

Haluan onnitella teitä, I want to congratulate you.

The most boring part of the evening is now done.

Illan tylsin ohjelma on nyt lusittu.

Nyt voi keskittyä bailaamiseen.

Now it is time to parteeee!

Tagged with:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.